William Shakespeare, also known as the “Bard of Avon,” is often called England’s national poet and considered the greatest dramatist of all time. Shakespeare’s works are known throughout the world, but his personal life is shrouded in mystery.

See in Bangla

উইলিয়াম শেক্সপীয়ার, যিনি “এভারনের বার্ড” নামেও পরিচিত, তিনি প্রায়ই ইংল্যান্ডের জাতীয় কবি বলে পরিচিত এবং সর্বকালের সর্বশ্রেষ্ঠ নাট্যবাদী হিসেবে বিবেচিত। শেক্সপীয়ারের কাজ বিশ্বজুড়ে পরিচিত, তবে তার ব্যক্তিগত জীবন রহস্যের মধ্যে ছড়িয়ে পড়ে।

Who Was William Shakespeare?

William Shakespeare (baptized on April 26, 1564, to April 23, 1616) was an English playwright, actor, and poet also known as the “Bard of Avon” and often called England’s national poet. Born in Stratford-upon-Avon, England, he was an important member of the Lord Chamberlain’s Men company of theatrical players from roughly 1594 onward. Written records give little indication of the way in which Shakespeare’s professional life molded his artistry. All that can be deduced is that, in his 20 years as a playwright, Shakespeare wrote plays that capture the complete range of human emotion and conflict.

See in Bangla

  উইলিয়াম শেক্সপীয়ার (এপ্রিল ২6, 1564, ২3 এপ্রিল, 1616 থেকে ২3 এপ্রিল, 1616 তারিখে বাপ্তিস্ম) একজন ইংরেজ নাট্যকার, অভিনেতা এবং কবি যিনি “এভন বার্ড” নামে পরিচিত ছিলেন এবং প্রায়ই ইংল্যান্ডের জাতীয় কবি বলেছিলেন। ইংল্যান্ডের স্ট্রাটফোর্ড-অন-এভনের জন্ম হয়, তিনি প্রায় 1594 থেকে লর্ড চেম্বারলাইনের নাট্যীয় খেলোয়াড়দের ম্যান কোম্পানির একজন গুরুত্বপূর্ণ সদস্য ছিলেন। লিখিত রেকর্ডে শেক্সপীয়ারের পেশাগত জীবনটি তার শিল্পসম্মত ছাঁচে ফেলে এমন উপায়ের সামান্য ইঙ্গিত দেয়। সব যে deduced করা যায় যে, একটি নাট্যকার হিসাবে তার 20 বছর, শেক্সপীয়ার নাটক লিখেছেন যে মানুষের আবেগ এবং দ্বন্দ্ব সম্পূর্ণ পরিসর ক্যাপচার

Shakespeare occupies a position unique in world literature. Other poets, such as Homer and Dante, and novelists, such as Leo Tolstoy and Charles Dickens, have transcended national barriers; but no writer’s living reputation can compare to that of Shakespeare, whose plays, written in the late 16th and early 17th centuries for a small repertory theatre, are now performed and read more often and in more countries than ever before. The prophecy of his great contemporary, the poet and dramatist Ben Jonson, that Shakespeare “was not of an age, but for all time,” has been fulfilled.

See in Bangla

শেক্সপীয়ার বিশ্ব সাহিত্যে অনন্য একটি অবস্থান দখল করে। অন্যান্য কবি, যেমন হোমার এবং দান্তে, এবং ঔপন্যাসিক, যেমন লেও টলস্টয় এবং চার্লস ডিকেন্স, জাতীয় বাধা অতিক্রম করেছে; কিন্তু কোন লেখকের জীবিত খ্যাতি শেক্সপীয়ারের তুলনায় তুলনা করতে পারে না, যার নাটক 16 শতকের শেষের দিকে এবং 17 শতকের প্রথমার্ধে একটি ছোট্ট থিয়েটারের জন্য লেখা হয়েছিল, এখন সঞ্চালিত হয় এবং আরও প্রায়ই এবং আরও দেশে পড়া আগে আগে। তাঁর মহান সমসাময়িক, কবি এবং নাট্যবাদী বেন জনসন এর ভবিষ্যদ্বাণী, যে শেক্সপীয়ার “একটি বয়স ছিল না, কিন্তু সব সময়,” পূর্ণ করা হয়েছে।

It may be audacious even to attempt a definition of his greatness, but it is not so difficult to describe the gifts that enabled him to create imaginative visions of pathos and mirth that, whether read or witnessed in the theatre, fill the mind and linger there. He is a writer of great intellectual rapidity, perceptiveness, and poetic power. Other writers have had these qualities, but with Shakespeare, the keenness of mind was applied not too abstruse or remote subjects but to human beings and their complete range of emotions and conflicts. Other writers have applied their keenness of mind in this way, but Shakespeare is astonishingly clever with words and images, so that his mental energy, when applied to intelligible human situations, finds full and memorable expression, convincing and imaginatively stimulating. As if this were not enough, the art form into which his creative energies went was not remote and bookish but involved the vivid stage impersonation of human beings, commanding sympathy and inviting vicarious participation. Thus, Shakespeare’s merits can survive translation into other languages and into cultures remote from that of Elizabethan England.

See in Bangla

এমনকি তার মহানত্বের একটি সংজ্ঞা চেষ্টাও করতে পারেন নিঃসন্দেহে,, কিন্তু উপহারগুলি বর্ণনা করা এত কঠিন নয় যে তাকে সাহস ও মমতার কল্পনাপ্রবণ দর্শন তৈরি করতে সমর্থ হয়েছে, যে কিনা থিয়েটারে পড়া বা সাক্ষ্যপ্রমাণ করে, মনটি ভরা এবং সেখানে অবস্থান করে।। তিনি মহান বুদ্ধিজীবী দ্রুতগতি, perceptiveness, এবং কাব্যিক ক্ষমতা একটি লেখক। অন্য লেখকদের এই গুণ আছে, কিন্তু শেক্সপীয়ারের সাথে, মন উত্সাহ খুব আবছা বা দূরবর্তী বিষয় কিন্তু মানুষ এবং তাদের আবেগ এবং দ্বন্দ্বের সম্পূর্ণ পরিসর নয় প্রয়োগ করা হয়। অন্য লেখকরা এইভাবে মনের ইচ্ছা প্রকাশ করেছেন, কিন্তু শেক্সপীয়ার শব্দ ও ছবি দিয়ে বিস্ময়করভাবে চূড়ান্ত হয়ে গেছেন, যাতে তার মনস্তাত্ত্বিক শক্তি, যখন বোধগম্য মানবীয় পরিস্থিতিতে প্রয়োগ করা হয়, সম্পূর্ণ এবং স্মরণীয় এক্সপ্রেস, বিশ্বাসী এবং কল্পনাপ্রবণভাবে উদ্দীপনা খুঁজে পায়। এই যথেষ্ট না হলে, তাঁর সৃজনশীল শক্তিগুলি যে শিল্পী রূপে চলে গিয়েছিল তা দূরবর্তী ও পুস্তিকা ছিল না, কিন্তু মানুষের প্রাণবন্ত মাপের প্রতিচ্ছবি জড়িত ছিল, সহানুভূতির আধিক্য এবং বৈচিত্র্যপূর্ণ অংশগ্রহণকে আমন্ত্রণ জানানো। সুতরাং, শেক্সপীয়ারের যোগ্যতা অন্যান্য ভাষায় এবং এলিজাবেথ ইংল্যান্ড থেকে দূরবর্তী সংস্কৃতির মধ্যে অনুবাদ বেঁচে থাকতে পারে। 

Known throughout the world, the works of William Shakespeare have been performed in countless hamlets, villages, cities, and metropolises for more than 400 years. And yet, the personal history of William Shakespeare is somewhat a mystery. There are two primary sources that provide historians with a basic outline of his life. One source is his work — the plays, poems, and sonnets — and the other is official documentation such as church and court records. However, these only provide brief sketches of specific events in his life and provide little on the person who experienced those events.

See in Bangla

সারা বিশ্বে পরিচিত, উইলিয়াম শেক্সপীয়ারের কাজের 400 টিরও বেশি বছর ধরে অসংখ্য ছোট ছোট শহর, গ্রাম, শহর এবং মহানগরে কাজ করা হয়েছে। এবং এখনো, উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের ব্যক্তিগত ইতিহাস কিছুটা রহস্য। দুটি প্রাথমিক উৎস আছে যা তার জীবনের একটি মৌলিক রূপরেখা সহ ঐতিহাসিকদের প্রদান করে। এক উৎস তার কাজ – নাটক, কবিতা, এবং সনেট – এবং অন্যটি হল অফিসিয়াল ডকুমেন্টেশন যেমন গির্জার এবং আদালত রেকর্ড। যাইহোক, এই শুধুমাত্র তার জীবনের নির্দিষ্ট ঘটনা সংক্ষিপ্ত স্কেচ প্রদান এবং যারা ঘটনা অভিজ্ঞতা যারা কম দেয়। 

William Shakespeare’s Plays

While it’s difficult to determine the exact chronology of William Shakespeare’s plays, over the course of two decades, from about 1590 to 1613, he wrote a total of 37 plays revolving around several main themes: histories, tragedies, comedies, and tragicomedies.

See in Bangla

যদিও উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের নাটকগুলির যথাযথ কালেকশন নির্ধারণ করা কঠিন, প্রায় 1590 থেকে 1613 সাল পর্যন্ত তিনি প্রায় মোট 37 নাটক রচনা করেন যা প্রায় বিভিন্ন প্রধান বিষয়গুলির মধ্যে রয়েছে: ইতিহাস, ট্র্যাজেডি, কমেডি এবং ট্র্যাগেকমেডিস। 

Early Works: Histories and Comedies

With the exception of the tragic love story Romeo and Juliet, William Shakespeare’s first plays were mostly histories. Henry VI (Parts I, II and III)Richard II and Henry Vdramatize the destructive results of weak or corrupt rulers, and have been interpreted by drama historians as Shakespeare’s way of justifying the origins of the Tudor Dynasty. Julius Caesar portrays upheaval in Roman politics that may have resonated with viewers at a time when England’s aging monarch, Queen Elizabeth I, had no legitimate heir, thus creating the potential for future power struggles.

See in Bangla

দুঃখজনক প্রেমের গল্প রোমিও এবং জুলিয়েট ছাড়াও, উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের প্রথম নাটকটি বেশিরভাগ ইতিহাসে ছিল। হেনরি ছয় (পার্টস I, ২ এবং 3), রিচার্ড দ্বিতীয় এবং হেনরি দুর্বল বা দুর্নীতিগ্রস্ত শাসকদের ধ্বংসাত্মক ফলাফলকে ভদ্রমহিলা করে, এবং নাটকীয় ঐতিহাসিকদের দ্বারা বোঝানো হয়েছে যে, টুডর রাজবংশের উৎপত্তিকে যথাযথভাবে বিচার করার জন্য শেক্সপিয়ারের উপায়। জুলিয়াস সিজার রোমান রাজনীতিতে উষ্ণতা তুলে ধরেন যা দর্শকদের সাথে অনুরণিত হতে পারে, এমন সময় যখন ইংল্যান্ডের পুরোনো রাজা, রানি এলিজাবেথের কোনও বৈধ উত্তরাধিকারী ছিল না, এইভাবে ভবিষ্যতে শক্তি সংকটের সম্ভাবনা সৃষ্টি করে। 

Shakespeare also wrote several comedies during his early period: the witty romance A Midsummer Night’s Dream, the romantic Merchant of Venice, the wit and wordplay of Much Ado About Nothing, the charming As You Like It and Twelfth Night.

See in Bangla

শেক্সপীয়ার তার প্রাথমিক যুগে বেশ কিছু কমেডি লিখেছিলেন: উইলি রোম্যান্স এ মিডসামার নাইট অফ ড্রিম, রোম্যান্টিক্যাল মার্কেটার অফ ভেনিস, মোচ অ্যাডো অফ ওয়াইটি বিট উইথ উইলস, কুলিং এ হিউ লেট ইনাম অ্যান্ড টোহেল্থ নাইট। 

Other plays written before 1600 include Titus AndronicusThe Comedy of ErrorsThe Two Gentlemen of VeronaThe Taming of the ShrewLove’s Labour’s LostKing John, The Merry Wives of Windsor and Henry V.

See in Bangla

1600-এর আগে অন্যান্য নাটকগুলির মধ্যে রয়েছে তিতাস আন্দেরিকনিকস, দ্য কমেডি অফ এরিস, দ্য টু জেন্টলম্যান অব ভেরোনা, দ্য টেমিং অফ দ্য শ্রু, লাভের শ্রমজ লস্ট, কিং জন, দ্য মেরি উইভিস অফ উইন্ডসর এবং হেনরি ভি। 

Works after 1600: Tragedies and Tragicomedies

It was in William Shakespeare’s later period, after 1600, that he wrote the tragedies HamletOthelloKing Lear, and Macbeth. In these, Shakespeare’s characters present vivid impressions of human temperament that are timeless and universal. Possibly the best known of these plays is Hamlet, which explores betrayal, retribution, incest and moral failure. These moral failures often drive the twists and turns of Shakespeare’s plots, destroying the hero and those he loves.

See in Bangla

1600 সালের পরে উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের পরবর্তী সময়ে তিনি ট্র্যাজেডিস হ্যামলেট, ওথেলো, কিং লিয়ার এবং ম্যাকবেথ লিখেছিলেন। এর মধ্যে, শেক্সপীয়ারের অক্ষরগুলি মানব স্বভাবের উজ্জ্বল ছাপ উপস্থাপন করে যা নিখুঁত এবং সার্বজনীন। সম্ভবত এই নাটকগুলির সেরা পরিচিত হ্যামলেট, যা বিশ্বাসঘাতকতা, শাস্তি, নিষ্ঠুর এবং নৈতিক ব্যর্থতা এই নৈতিক ব্যর্থতাগুলি প্রায়ই শেক্সপীয়ারের প্লটগুলির বিদুৎ এবং বাঁদী চালায়, নায়ককে ধ্বংস করে এবং যারা সে ভালবাসে। 

In William Shakespeare’s final period, he wrote several tragicomedies. Among these are CymbelineThe Winter’s Tale and The Tempest. Though graver in tone than the comedies, they are not the dark tragedies of King Lear or Macbeth because they end with reconciliation and forgiveness.

See in Bangla

উইলিয়াম শেক্সপীয়ারের চূড়ান্ত সময়ে, তিনি বেশ কয়েকটি ট্র্যাগেইমেডিজ লিখেছিলেন। এর মধ্যে সিমব্লিন, দ্য উইন্টার্স টেল এবং দ্য টেম্পেস্ট। যদিও কৌতুহল তুলনায় স্বরুপ গোলাকার, তারা কিং লিয়ার বা ম্যাকবেথের অন্ধকারাচ্ছন্ন ঘটনা নয় কারণ তারা পুনর্মিলন এবং ক্ষমা দিয়ে শেষ হয়। 

Other plays written during this period include All’s Well That Ends WellMeasure for MeasureTimon of AthensCoriolanusPericles and Henry VIII.

See in Bangla

এই সময়ের মধ্যে লিখিত অন্যান্য নাটকগুলির মধ্যে রয়েছে অ্যালস ওয়েল দ্য এন্ডস ওয়েল, মেজার ফর মেজার, টিমোন অব এথেন্স, করিয়ালানাস, পেরিক্স এবং হেনরি VIII। 

 

When and Where Was William Shakespeare Born?

Though no birth records exist, church records indicate that a William Shakespeare was baptized at Holy Trinity Church in Stratford-upon-Avon on April 26, 1564. From this, it is believed he was born on or near April 23, 1564, and this is the date scholars acknowledge as William Shakespeare’s birthday. Located 103 miles west of London, during Shakespeare’s time Stratford-upon-Avon was a market town bisected with a country road and the River Avon.

See in Bangla

কোনও জন্মের রেকর্ড থাকলেও গির্জার রেকর্ডগুলি ইঙ্গিত দেয় যে, উইলিয়াম শেক্সপীয়ার ২5 এপ্রিল, 1564 তারিখে স্ট্রাটফোর্ড-অন-এভনের পবিত্র ট্রিনিটি চার্চে বাপ্তিস্ম নিয়েছিলেন। এ থেকে বোঝা যায় যে, তিনি ২3 এপ্রিল, তারিখ উইলিয়াম শেক্সপীয়ারের জন্মদিন হিসাবে স্বীকৃতি দিচ্ছেন। লন্ডনের 103 মাইল পশ্চিমে অবস্থিত, শেক্সপীয়ারের সময় স্ট্রাটফোর্ড-অন-এভন একটি দেশীয় শহর এবং নদী এভন দিয়ে বিভক্ত ছিল। 

Family

William was the third child of John Shakespeare, a leather merchant, and Mary Arden, a local landed heiress. William had two older sisters, Joan and Judith, and three younger brothers, Gilbert, Richard and Edmund. Before William’s birth, his father became a successful merchant and held official positions as alderman and bailiff, an office resembling a mayor. However, records indicate John’s fortunes declined sometime in the late 1570s.

See in Bangla

 উইলিয়াম জন শেক্সপীয়ারের তৃতীয় সন্তান, একজন চামড়া ব্যবসায়ী, এবং মেরি আর্ডেন স্থানীয় একজন স্থানীয় উত্তরাধিকারী। উইলিয়ামের দুটি বড় বোন, জোয়ান এবং জুডিথ, এবং তিনজন ছোট ভাই, গিলবার্ট, রিচার্ড এবং এডমন্ড উইলিয়ামের জন্মের আগে, তার পিতা সফল বণিক হয়ে ওঠে এবং আলডারমান ও বেইলিফ হিসাবে অফিসিয়াল পদে অধিষ্ঠিত হন, একটি অফিসের মেয়র অনুরূপ যাইহোক, রেকর্ড 1570 এর দশকের শেষের দিকে কিছু সময়ের মধ্যেই জন এর ভাগ্য নির্দেশ করে।

Childhood and Education

Scant records exist of William’s childhood and virtually none regarding his education. Scholars have surmised that he most likely attended the King’s New School, in Stratford, which taught reading, writing and the classics. Being a public official’s child, William would have undoubtedly qualified for free tuition. But this uncertainty regarding his education has led some to raise questions about the authorship of his work and even about whether or not William Shakespeare ever existed.

See in Bangla

উইলিয়াম এর শৈশবাবস্থায় অস্পষ্ট রেকর্ড বিদ্যমান এবং তার শিক্ষা সম্পর্কে কার্যত কেউ নেই। পণ্ডিতরা মনে করেছিলেন যে তিনি সম্ভবত স্ট্রাটফোর্ডে কিং এর নিউ স্কুলে উপস্থিত ছিলেন, যা পড়া, লেখা এবং ক্লাসিক শেখান। একজন সরকারী কর্মকর্তার সন্তান হওয়া, উইলিয়াম নিঃসন্দেহে বিনামূল্যে শিক্ষাদানের জন্য যোগ্যতাসম্পন্ন হবে। কিন্তু তার শিক্ষার ব্যাপারে এই অনিশ্চয়তাটি তার কাজকর্মের লেখক সম্পর্কে কিছু প্রশ্ন উত্থাপন করেছে এবং এমনকি উইলিয়াম শেক্সপীয়ার কখনোই অস্তিত্বহীন কিনা তা নিয়েও প্রশ্ন উত্থাপিত হয়েছে। 

William Shakespeare’s Wife and Kids

William Shakespeare married Anne Hathaway on November 28, 1582, in Worcester, in Canterbury Province. Hathaway was from Shottery, a small village, a mile west of Stratford. William was 18 and Anne was 26, and, as it turns out, pregnant. Their first child, a daughter they named Susanna, was born on May 26, 1583. Two years later, on February 2, 1585, twins Hamnet and Judith were born. Hamnet later died of unknown causes at age 11.

See in Bangla

উইলিয়াম শেক্সপিয়ার ক্যান্সারবারি প্রদেশের ওয়ারসেস্টারে 158২ সালের ২8 নভেম্বর অ্যান হ্যাথওয়েকে বিয়ে করেন হাটওয়ে স্ট্র্যাটফোর্ডের একটি মাইল পশ্চিমে শট্টারির একটি ছোট্ট গ্রাম, থেকে ছিল। উইলিয়াম 18 বছর এবং অ্যান ছিল 26, এবং, এটি সক্রিয় হিসাবে, গর্ভবতী। তাদের প্রথম সন্তানের, তারা Susanna নামক একটি কন্যা, 2683 সালের 26 শে মে জন্মগ্রহণ করেন। দুই বছর পরে, ২ ফেব্রুয়ারি 1585, যুবতী হেমনেট এবং জুডিথ জন্মগ্রহণ করেন। হ্যামনেট পরে 11 বছর বয়সে অজানা কারণে মারা যায়। 

Shakespeare’s Lost Years

There are seven years of William Shakespeare’s life where no records exist after the birth of his twins in 1585. Scholars call this period the “lost years,” and there is wide speculation on what he was doing during this period. One theory is that he might have gone into hiding for poaching game from the local landlord, Sir Thomas Lucy. Another possibility is that he might have been working as an assistant schoolmaster in Lancashire. It is generally believed he arrived in London in the mid- to late 1580s and may have found work as a horse attendant at some of London’s finer theaters, a scenario updated centuries later by the countless aspiring actors and playwrights in Hollywood and Broadway.

See in Bangla

উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের সাত বছর উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের জন্ম হয়, যেখানে 1585 সালে তার প্রসবের জন্মের পরে কোন রেকর্ড নেই। পণ্ডিতরা এই সময়টিকে “হারানো বছর” বলে উল্লেখ করে এবং এই সময়ের মধ্যে তিনি কি করছেন তা নিয়ে বিস্তর ধারণা রয়েছে। এক থিওরিটি হল যে তিনি সম্ভবত স্থানীয় মালিকানাধীন স্যার থমাস লুসির শিকারের শিকারের শিকার হয়েছেন। আরেকটি সম্ভাবনা তিনি সম্ভবত ল্যাঙ্কাশায়ারের একজন সহকারী স্কুল মাস্টার হিসেবে কাজ করছেন। এটি সাধারণত বিশ্বাস করা হয় যে তিনি 1580 এর দশকের মাঝামাঝি সময়ে লন্ডনে এসেছিলেন এবং লন্ডনের কিছু কিছু থিয়েটারে ঘোড়া পরিচারক হিসাবে কাজ পেতে পারেন। একটি দৃশ্যকল্প সৌদি আরব এবং ব্রডওয়ে মধ্যে অগণিত উচ্চাকাঙ্ক্ষী অভিনেতা এবং নাট্যকার দ্বারা পরে শতাব্দী আপডেট। 

Lord Chamberlain’s Men

By the early 1590s, documents show William Shakespeare was a managing partner in the Lord Chamberlain’s Men, an acting company in London with which he was connected for most of his career. Considered the most important troupe of its time, the company changed its name to the King’s Men following the crowning of King James I, in 1603.

See in Bangla

1590-এর দশকের গোড়ার দিকে, দস্তাবেজগুলি দেখান উইলিয়াম শেক্সপীয়ার লর্ড চেম্বারলাইনের মেনস, লন্ডনের একটি অভিনেতা কোম্পানীর একজন ব্যবস্থাপনা সহযোগী ছিলেন, যার সাথে তিনি তার বেশির ভাগ কর্মজীবনের জন্য সংযুক্ত ছিলেন। 1603 খ্রিস্টাব্দে রাজা জেমস আইয়ের মুকুট পর কোম্পানী তার নাম পরিবর্তন করে রাজা এর পুরুষদের পরিবর্তিত করে। 

From all accounts, the King’s Men company was very popular. Records show that Shakespeare had works published and sold as popular literature. Although the theater culture in 16th century England was not highly admired by people of high rank, many of the nobility were good patrons of the performing arts and friends of the actors.

See in Bangla

সব অ্যাকাউন্ট থেকে, কিং এর পুরুষ কোম্পানি খুব জনপ্রিয় ছিল। রেকর্ডগুলি দেখায় যে শেক্সপীয়ার প্রকাশিত সাহিত্যে প্রকাশিত এবং বিক্রি হয়। যদিও 16 তম শতাব্দীতে থিয়েটার সংস্কৃতির উচ্চ উচ্চপদস্থ ব্যক্তিদের দ্বারা উচ্চ প্রশংসিত হয় না, তবুও অনেকগুলি অভিনেতা অভিনেতা এবং অভিনেতা বন্ধুদের ভালো পৃষ্ঠপোষক ছিলেন। 

William Shakespeare the Actor and Playwright

By 1592, there is evidence William Shakespeare earned a living as an actor and a playwright in London and possibly had several plays produced. The September 20, 1592, edition of the Stationers’ Register (a guild publication) includes an article by London playwright Robert Greene that takes a few jabs at William Shakespeare: “…There is an upstart Crow, beautified with our feathers, that with his Tiger’s heart wrapped in a Player’s hide, supposes he is as well able to bombast out a blank verse as the best of you: and being an absolute Johannes factotum, is in his own conceit the only Shake-scene in a country,” Greene wrote of Shakespeare.

See in Bangla

15 9২ সাল নাগাদ উইলিয়াম শেকসপিয়ার একটি অভিনেতা এবং লন্ডনে একটি নাট্যকার হিসেবে জীবিকা অর্জন করেন এবং সম্ভবত বিভিন্ন নাটকগুলি উত্পাদিত হয়। ২0 শে সেপ্টেম্বর, 1592 তারিখে স্টেশনডার্স রেজিস্টারে (একটি গিল্ড প্রকাশনার) সংস্করণে লন্ডনের নাট্যকার রবার্ট গ্রীনের একটি প্রবন্ধ প্রকাশিত হয় যা উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের কয়েকটি জ্যাব গ্রহণ করে: “… আমাদের পালক দিয়ে সাজানো একটি উচ্ছৃঙ্খল ক্রু আছে, যে তার বাঘের হৃদয়ের সাথে একটি প্লেয়ারের গোপনে আবৃত থাকে, তিনি মনে করেন যে তিনি ভাল হিসাবে আপনি একটি ফাঁকা শ্লোক বিস্ফোরণ করতে সক্ষম: এবং একটি পূর্ণ যোহনের ঘটনাবহুল হচ্ছে, তার হয় নিজের দেশে একমাত্র শেক-দৃশ্য দেখা যায়, “গ্রীন শেক্সপিয়ারের লেখা লিখেছেন। 

Scholars differ on the interpretation of this criticism, but most agree that it was Greene’s way of saying Shakespeare was reaching above his rank, trying to match better known and educated playwrights like Christopher Marlowe, Thomas Nashe or Greene himself.

See in Bangla

পণ্ডিতরা এই সমালোচনার ব্যাখ্যাতে পার্থক্য করে, কিন্তু অধিকাংশই একমত যে গ্রীন এর উপায় ছিল যে শেক্সপিয়র তার র্যাঙ্কের উপরে পৌঁছানোর কথা বলছিলেন, ক্রিস্টোফার মার্লো, টমাস নাশে বা গ্রীন নিজেও ভালোভাবে সুপরিচিত ও শিক্ষিত নাট্যকারের সাথে মিলিত হওয়ার চেষ্টা করছেন। 

Early in his career, Shakespeare was able to attract the attention of Henry Wriothesley, the Earl of Southampton, to whom he dedicated his first- and second-published poems: “Venus and Adonis” (1593) and “The Rape of Lucrece” (1594).

See in Bangla

তাঁর কর্মজীবনের প্রথম দিকে, শেক্সপীয়ার হেনরি উইরিসলেলে, সল্যাম্পটন এর আর্ল, এর মনোযোগ আকর্ষণ করতে সক্ষম ছিলেন, যাকে তিনি তাঁর প্রথম এবং দ্বিতীয় প্রকাশিত কবিতা: “ভেনাস অ্যান্ড অ্যাডোনিস” (1593) এবং “দ্য ধর্ষণ লুক্রিস” 1594)। 

By 1597, Shakespeare had already written and published 15 of his 37 plays. Civil records show that at this time he purchased the second largest house in Stratford, called New House, for his family. It was a four-day ride by horse from Stratford to London, so it is believed that Shakespeare spent most of his time in the city writing and acting and came home once a year during the 40-day Lenten period when the theaters were closed.

See in Bangla

1597 খ্রিস্টাব্দে, শেক্সপিয়ার তার 37 নাটকের মধ্যে 15 টি লিখিত এবং প্রকাশ করেছিলেন। সিভিল রেকর্ড দেখায় যে এই সময়ে তিনি স্ট্রাটফোর্ডে দ্বিতীয় বৃহত্তম বাড়ি কিনেছিলেন, তার পরিবারের জন্য নিউ হাউস নামে। এটি স্ট্র্যাটফোর্ড থেকে লন্ডনে ঘোড়া দ্বারা একটি চার দিনের যাত্রী ছিল, তাই এটি বিশ্বাস করা হয় যে শেক্সপীয়ার তার লেখালেখি এবং অভিনয় করার সময় তার বেশিরভাগ সময় কাটিয়েছেন এবং থিয়েটার বন্ধ হয়ে গেলে 40 দিনের Lenten সময় একটি বছর একবার বাড়িতে এসেছিলেন। 

Shakespeare’s Globe Theater

By 1599, William Shakespeare and his business partners built their own theater on the south bank of the Thames River, which they called the Globe. In 1605, Shakespeare purchased leases of real estate near Stratford for 440 pounds, which doubled in value and earned him 60 pounds a year. This made him an entrepreneur as well as an artist, and scholars believe these investments gave him the time to write his plays uninterrupted.

See in Bangla

1599 খ্রিস্টাব্দে, উইলিয়াম শেক্সপীয়ার এবং তার ব্যবসায়িক অংশীদার থেমস নদীর দক্ষিণ তীরে তাদের নিজস্ব থিয়েটার নির্মাণ করেন, যা তারা গ্লোব নামে অভিহিত করে। 1605 সালে, শেক্সপীয়ার স্ট্র্যাটফোর্ডের কাছে 440 পাউন্ডের কাছাকাছি রিয়েল এস্টেট পদের জন্য কিনে নেয় যা মূল্য দ্বিগুণ করে এবং বছরে 60 পাউন্ড উপার্জন করে। এই তাকে একটি শিল্পপতি হিসাবে ভাল হিসাবে একজন শিল্পী, এবং পণ্ডিতদের এই বিনিয়োগ তার অবিচ্ছিন্ন তার নাটক লিখতে সময় তাকে দিয়েছেন বিশ্বাস। 

Shakespeare’s Writing Style

William Shakespeare’s early plays were written in the conventional style of the day, with elaborate metaphors and rhetorical phrases that didn’t always align naturally with the story’s plot or characters. However, Shakespeare was very innovative, adapting the traditional style to his own purposes and creating a free flow of words. With only small degrees of variation, Shakespeare primarily used a metrical pattern consisting of lines of unrhymed iambic pentameter, or blank verse, to compose his plays. At the same time, there are passages in all the plays that deviate from this and use forms of poetry or simple prose.

See in Bangla

উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের প্রথম নাটকটি ঐতিহাসিক রীতিতে লিখিত হয়েছিল, যা ব্যাপক রূপক এবং অলঙ্কৃত বাক্যাংশ যা সবসময় গল্পের প্লট বা অক্ষরের সাথে স্বাভাবিকভাবে সংযুক্ত থাকে না। যাইহোক, শেক্সপীয়ার খুবই উদ্ভাবনী ছিল, তার নিজের উদ্দেশ্যে প্রথাগত শৈলীকে আদান প্রদান এবং শব্দের বিনামূল্যে প্রবাহ তৈরি করা। বৈচিত্রতার মাত্র কয়েকটি ছোটো অংশ দিয়ে, শেক্সপীয়ার প্রাথমিকভাবে একটি নাটকীয় প্যাটার্ন ব্যবহার করেছিলেন যা তার নাটকগুলি রচনা করার জন্য অনাহুত আইমবিক প্যাটারমেটারের লাইন বা খালি শ্লোকের অন্তর্ভুক্ত ছিল। একই সময়ে, যে সমস্ত নাটকগুলি এই থেকে বিচ্যুত হয় এবং কবিতা বা সহজ গাণিতিক ফর্ম ব্যবহার করে, সেগুলির মধ্যে অনুচ্ছেদ রয়েছে। 

Shakespeare’s Death

Tradition has it that William Shakespeare died on his 52nd birthday, April 23, 1616, though many scholars believe this is a myth. Church records show he was interred at Trinity Church on April 25, 1616.

See in Bangla

ঐতিহ্যটি আছে যে উইলিয়াম শেক্সপিয়ার তার ২5 তম জন্মদিনে মৃত্যুবরণ করেন, ২3 এপ্রিল 1616, যদিও অনেক পণ্ডিত ব্যক্তি বিশ্বাস করেন যে এটি একটি কল্পকথা। চার্চ রেকর্ড দেখান তিনি ট্রিনিটি চার্চে এপ্রিল 25, 1616 এ interred ছিল। 

In his will, he left the bulk of his possessions to his eldest daughter, Susanna. Though entitled to a third of his estate, little seems to have gone to his wife, Anne, whom he bequeathed his “second-best bed.” This has drawn speculation that she had fallen out of favor, or that the couple was not close. However, there is very little evidence the two had a difficult marriage. Other scholars note that the term “second-best bed” often refers to the bed belonging to the household’s master and mistress — the marital bed — and the “first-best bed” was reserved for guests.

See in Bangla

তার ইচ্ছায়, তিনি তার বড় বড় তার বড় মেয়ে, Susanna থেকে বামে যদিও তার সম্পত্তির এক তৃতীয়াংশের অধিকারী হলেও সামান্যই তার স্ত্রী অ্যানের কাছে চলে গেছে বলে মনে হয়, যাকে তিনি “দ্বিতীয় সেরা বিছানা” দান করেন। এই ধারণা অনুমান করা হয়েছে যে তিনি অনুকূলে পতিত হয়েছে, বা দম্পতি বন্ধ ছিল না। যাহোক, দুটি কঠিন বিবাহ ছিল খুব সামান্য প্রমাণ আছে। অন্যান্য পণ্ডিতরা মনে করেন যে “দ্বিতীয় সেরা বিছানা” শব্দটি প্রায়ই বাড়ির মাস্টার ও মাস্টার্টের বিছানায় – বৈবাহিক বিছানা – এবং “প্রথম সেরা বিছানা” অতিথিদের জন্য সংরক্ষিত ছিল। 

Did Shakespeare Write His Own Plays?

About 150 years after his death, questions arose about the authorship of William Shakespeare’s plays. Scholars and literary critics began to float names like Christopher Marlowe, Edward de Vere, and Francis Bacon — men of more known backgrounds, literary accreditation, or inspiration — as the true authors of the plays. Much of this stemmed from the sketchy details of Shakespeare’s life and the dearth of contemporary primary sources. Official records from the Holy Trinity Church and the Stratford government record the existence of a William Shakespeare, but none of these attest to him being an actor or playwright.

See in Bangla

মৃত্যুর প্রায় 150 বছর পরে উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের নাটকগুলির লেখকত্ব সম্পর্কে প্রশ্ন উঠেছিল। পণ্ডিত এবং সাহিত্য সমালোচকেরা ক্রিস্টোফার মার্লো, এডওয়ার্ড দে ভের এবং ফ্রান্সিস বেকন নামে পরিচিত নামগুলি বহন করতে শুরু করেন – নাটকের সত্য লেখক হিসাবে – আরও পরিচিত ব্যাকগ্রাউন্ড, সাহিত্যিক স্বীকৃতি, বা অনুপ্রেরণা-পুরুষদের। এর মধ্যে বেশির ভাগই শেক্সপীয়ারের জীবন এবং সমসাময়িক প্রাথমিক উৎসের অভাবের স্কেচী বিবরণ থেকে উদ্ভূত। হিল ট্রিনিটি চার্চের অফিসিয়াল রেকর্ড এবং স্ট্রাটফোর্ড সরকারের একটি উইলিয়াম শেক্সপীয়ারের অস্তিত্বের রেকর্ড রয়েছে, কিন্তু এদের মধ্যে কেউ কেউ একজন অভিনেতা বা নাট্যকার হিসাবে পরিচিত হন না। 

Skeptics also questioned how anyone of such modest education could write with the intellectual perceptiveness and poetic power that is displayed in Shakespeare’s works. Over the centuries, several groups have emerged that question the authorship of Shakespeare’s plays.

See in Bangla

স্কেপটিক্সও প্রশ্ন করেছিলেন যে এই ধরনের বিনয়ী শিক্ষার কেউ বুদ্ধিবৃত্তিক প্রত্যয় এবং কবিব্যক্তি যা শেক্সপীয়ারের কাজগুলিতে প্রদর্শিত হয়, সেভাবে লিখতে পারে। শতাব্দী ধরে, বেশ কয়েকটি গ্রুপ এই প্রশ্নে উঠে এসেছে যে শেক্সপীয়ারের নাটকগুলির লেখকত্ব 

The most serious and intense skepticism began in the 19th century when adoration for Shakespeare was at its highest. The detractors believed that the only hard evidence surrounding William Shakespeare from Stratford-upon-Avon described a man from modest beginnings who married young and became successful in real estate. Members of the Shakespeare Oxford Society (founded in 1957) put forth arguments that English aristocrat and poet Edward de Vere, the 17th Earl of Oxford, was the true author of the poems and plays of “William Shakespeare.” The Oxfordians cite de Vere’s extensive knowledge of aristocratic society, his education, and the structural similarities between his poetry and that found in the works attributed to Shakespeare. They contend that William Shakespeare had neither the education nor the literary training to write such eloquent prose and create such rich characters.

See in Bangla

সবচেয়ে গুরুতর এবং তীব্র সংশয়বাদ 19 শতকের শুরুতে যখন শেক্সপীয়ারের প্রতিরক্ষা তার সর্বোচ্চ ছিল। বিক্ষোভকারীরা বিশ্বাস করতেন যে স্ট্রাটফোর্ড-অন-এভনের উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের পাশে একমাত্র হার্ড সাক্ষাৎকারটি একজন সাধারণ মানুষকে বর্ণনা করে যারা অল্প বয়স্ক বিবাহ করে এবং রিয়েল এস্টেটে সফল হয়। শেক্সপীয়ার অক্সফোর্ড সোসাইটির সদস্য (1957 সালে প্রতিষ্ঠিত) আর্গুমেন্টের 17 তম অর্বেল, ইংরেজি অ্যারিস্টট্রেট এবং কবি এডওয়ার্ড দে ভের, “উইলিয়াম শেক্সপিয়ার” এর কবিতা এবং নাটকের সত্য লেখক ছিলেন। অক্সফোর্ডিয়ানরা ভেরের কুর্দি সমাজের ব্যাপক জ্ঞান, তার শিক্ষা, এবং তাঁর কবিতার মধ্যে কাঠামোগত মিল এবং শেক্সপীয়ারের কৃতিত্বের কাজগুলির মধ্যে পাওয়া যায় তারা যুক্তি দিচ্ছে যে উইলিয়াম শেক্সপিয়ারের এই ধরনের বক্তৃতা লিখতে এবং এমন ধনী অক্ষর তৈরি করার জন্য শিক্ষা বা সাহিত্যিক প্রশিক্ষণও ছিল না। 

However, the vast majority of Shakespearean scholars contend that William Shakespeare wrote all his own plays. They point out that other playwrights of the time also had sketchy histories and came from modest backgrounds. They contend that Stratford’s New Grammar School curriculum of Latin and the classics could have provided a good foundation for literary writers. Supporters of Shakespeare’s authorship argue that the lack of evidence about Shakespeare’s life doesn’t mean his life didn’t exist. They point to evidence that displays his name on the title pages of published poems and plays. Examples exist of authors and critics of the time acknowledging William Shakespeare as an author of plays such as The Two Gentlemen of VeronaThe Comedy of Errors and King John. Royal records from 1601 show that William Shakespeare was recognized as a member of the King’s Men theater company (formerly known as the Chamberlain’s Men) and a Groom of the Chamber by the court of King James I, where the company performed seven of Shakespeare’s plays. There is also strong circumstantial evidence of personal relationships by contemporaries who interacted with Shakespeare as an actor and a playwright.

See in Bangla

যাইহোক, শেক্সপীয়ারিয়ান পন্ডিতদের অধিকাংশই যুক্তি দেন যে উইলিয়াম শেক্সপিয়ার তার সমস্ত নাটক লিখেছেন। তারা নির্দেশ করে যে সময়ের অন্যান্য নাটকগুলিও স্কেচী ইতিহাস ছিল এবং সামান্য ব্যাকগ্রাউন্ড থেকে এসেছিল। তারা যুক্তি দিচ্ছে যে স্ট্র্যাটফোর্ডের নিউ গ্রামার স্কুল পাঠ্যক্রম ল্যাটিন এবং ক্লাসিকুলাম সাহিত্য লেখকদের জন্য একটি ভাল ভিত্তি প্রদান করতে পারে। শেক্সপীয়ারের রচনাশৈলীতে সমর্থকেরা বলছেন যে শেক্সপীয়ারের জীবন সম্পর্কে প্রমাণের অভাব মানে তার জীবন নেই। তারা প্রমাণ দেয় যে প্রকাশিত কবিতা এবং নাটকের শিরোনাম পৃষ্ঠাগুলিতে তার নাম প্রদর্শন করে। উইলিয়াম শেক্সপীয়ারকে নাটকের একজন লেখক হিসেবে ভেরোনা, দ্য কমেডি অফ এরিস এবং কিং জন এর মতো কণ্ঠশিল্পী হিসেবে স্বীকৃতির সময়কার লেখক ও সমালোচকদের উদাহরণ রয়েছে। 1601 থেকে রয়্যাল রেকর্ড দেখান যে উইলিয়াম শেক্সপীয়ার কিং এর মেন থিয়েটার কোম্পানীর সদস্য (পূর্বে চেম্বারলাইনের পুরুষ নামে পরিচিত) এবং কিং জেমস আইের আদালত দ্বারা চেম্বারের একটি গার্ল হিসেবে স্বীকৃত ছিলেন, যেখানে কোম্পানি শেক্সপীয়ারের নাটকগুলির সাতটি অভিনয় করে। সমসাময়িকদের দ্বারা ব্যক্তিগত সম্পর্কের শক্তিশালী সামঞ্জস্যপূর্ণ প্রমাণ রয়েছে যারা শেক্সপীয়ারের সাথে অভিনেতা এবং নাট্যকার হিসেবে পরিচিত। 

Literary Legacy

What seems to be true is that William Shakespeare was a respected man of the dramatic arts who wrote plays and acted in some in the late 16th and early 17th centuries. But his reputation as a dramatic genius wasn’t recognized until the 19th century. Beginning with the Romantic period of the early 1800s and continuing through the Victorian period, acclaim and reverence for William Shakespeare and his work reached its height. In the 20th century, new movements in scholarship and performance have rediscovered and adopted his works.

See in Bangla

সত্য কি বলে মনে হয় যে উইলিয়াম শেক্সপীয়ার নাটকীয় শিল্পীদের একজন সম্মানিত ব্যক্তি ছিলেন যিনি নাটকগুলি রচনা করেছিলেন এবং 16 তম ও 17 শতকের প্রথম দিকে কিছু অভিনয় করেছিলেন। কিন্তু নাটকীয় প্রতিভা হিসেবে তাঁর খ্যাতি 19 শতকের শেষ পর্যন্ত স্বীকৃত ছিল না। 1800 সনের প্রথম দিকে রোমান্টিক সময়ের সাথে এবং ভিক্টোরিয়ান সময়কালের মাধ্যমে অব্যাহত, উইলিয়াম শেক্সপীয়ারের জন্য প্রশংসা এবং শ্রদ্ধা এবং তার কাজ তার উচ্চতা পৌঁছেছেন। বিংশ শতাব্দীতে, বৃত্তি এবং কর্মক্ষমতা নতুন আন্দোলন rediscovered এবং তার কাজ গৃহীত হয়েছে। 

Today, his plays are highly popular and constantly studied and reinterpreted in performances with diverse cultural and political contexts. The genius of Shakespeare’s characters and plots are that they present real human beings in a wide range of emotions and conflicts that transcend their origins in Elizabethan England.

See in Bangla

আজ, তার নাটক অত্যন্ত জনপ্রিয় এবং ক্রমবর্ধমান বিভিন্ন সাংস্কৃতিক ও রাজনৈতিক প্রেক্ষাপটে পারদর্শিতায় অধ্যয়ন এবং পুনর্বিবেচনা করা হয়। শেক্সপীয়ারের চরিত্র ও প্লটের প্রতিভাগুলি হল যে তারা আলেকজান্দ্রিয়া ইংল্যান্ডে তাদের উত্স অতিক্রম করে এমন বিভিন্ন আবেগ এবং দ্বন্দ্বগুলির মধ্যে প্রকৃত মানুষকে উপস্থাপন করে। 
%d bloggers like this: